donderdag 4 februari 2016

HOOGBLOEIER

Clematis armandii

Gisteren heb ik buiten de ramen gelapt, jawel. Een klusje dat ik niet al te vaak doe, maar daarna ben ik wel heel trots op mezelf. Staand op de keukentrap ontdekte ik de bloemen van de wintergroene Clematis armandii. Een rotstreek, want vanuit huis is van bloei niets te zien. Deze truc halen planten wel vaker uit. Wat denk je van een sering die alleen maar hoog in de top bloeit? Andersom kan ook. Zo zijn de de bloemen van sommige kerstrozen alleen te bewonderen als je eerst door de knieĆ«n gaat. De bloemen hangen naar beneden en als je er van boven op kijkt, zie je niks bijzonders. 
Nog even over deze wintergroene clematis. Het is een topplant. Hij hoeft niet in de volle zon te staan en de klimmer groeit vanzelf naar het licht toe. Hij houdt wel van een beschutte plek, maar kan bijvoorbeeld prachtig een altijd groene wand vormen als je hem tegen een stuk betongaas of scherm zet. Officieel bloeit hij vanaf maart, maar in een zachte winter eerder. Vaak volgen er in de zomer nog wel een paar bloemen. 

1 opmerking:

  1. Ik had ooit een Clematis armandii 'Aplleblossom'. Een hele snelle groeier met mooi wintergroen blad en geurige wit-roze bloemen.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je voor je reactie,
Na moderatie door mij wordt hij op mijn blog geplaatst.
Loes Langendijk