vrijdag 14 november 2014

OOIEVAARSBEK

Geranium

Plantennamen kunnen flink verwarrend zijn. Neem nu de overbekende geranium die in de zomer, meestal in potten, zo gezellig en overdadig bloeit. De Latijnse naam van deze plant, die geen vorst kan verdragen, is Pelargonium. De plant van de foto heet ooievaarsbek en zijn Latijnse naam is Geranium. Deze Geranium is wel winterhard en is vaak een ijzersterke, vaste plant. Er zijn onvoorstelbaar veel soorten ooievaarsbekken. Meestal met roze, paarse, witte en blauwe bloemen. Zo ver ik weet, komen de bloemkleuren geel en oranje niet voor. Ik vind het lastig om ze allemaal te herkennen. Volgens mij is de plant van de foto Geranium sanguineum, maar wie me wil verbeteren, doe dat vooral. Volgens de boeken bloeit Geranium sanguineum vanaf mei tot augustus en wordt de plant 25 cm hoog. Voor mij weer het bewijs dat planten niet op de kalender kunnen kijken, want de foto is in november gemaakt. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank je voor je reactie,
Na moderatie door mij wordt hij op mijn blog geplaatst.
Loes Langendijk