donderdag 28 augustus 2014

SCHELPEN EN WEEKDIEREN

'Breng je schelp'  Foto: NMV

Ooit heb ik voor Libelle Balance een artikel over schelpen geschreven. Ik wist niet veel van schelpen, maar heb me daar toen in verdiept. Ik heb me toen geschaamd dat ik nooit echt goed naar schelpen heb gekeken. Ook wist ik niet dat een schelpenverzamelaar een malacoloog wordt genoemd. Lijkt me trouwens een prima vraag voor de quiz 'De Slimste Mens'. 
‘Breng je schelp’ is een initiatief van de 80-jarige Nederlandse Malacologische Vereniging, de club waarin liefhebbers van schelpen, slakken en andere weekdieren elkaar ontmoeten. Op een ‘Breng je schelp’- dag kan iedereen langskomen met zelf gevonden schelpen en slakken waar hij of zij graag meer over wil weten. Deskundigen ‘malacologen’ maken bezoekers wegwijs in de wondere wereld van de weekdieren en ze kunnen veel vertellen over meegebrachte schelpen en horens. Wie weet zit daar wel een echte schat tussen! Het wordt dus een soort ‘Tussen kunst en kitsch’ voor schelpen en slakken, en dan zelfs nog een beetje meer. Want op een aantal plekken worden films en video’s vertoond of zijn kleine tentoonstellingen te bewonderen. Ook lezingen maken hier en daar deel uit van het programma, en soms kun je zelf lekker grabbelen in een bak met schelpen om daar vervolgens meer over te weten te komen.
Op zaterdag 27 september a.s. start ‘Breng je schelp’ in Naturalis Biodiversity Center, Leiden, om daarna gedurende de herfst van 2014  in alle hoeken van ons land op te duiken. ‘Breng je schelp’ is bedoeld voor iedereen, van jong tot oud en van beginnende tot meer ervaren schelpenliefhebbers. Het maakt niet uit of je met schelpen komt van het Nederlandse strand, uit Frankrijk of uit een ver tropisch oord, of ze vers zijn of fossiel: we proberen je te helpen en meer te vertellen over je vond­sten. Op een aantal plaatsen is ook een deskundige aanwezig voor meegebrachte fossielen. En als je gewoon geinteresseerd bent en geen schelp hebt om mee te brengen, ben je ook van harte welkom! 
Tuintip: Wil je in je eigen tuin zo'n leuk schelpenpaadje maken? Kies hiervoor dan een plek in de volle zon. Anders worden de schelpen al snel groen en gaat het mooie effect verloren. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank je voor je reactie,
Na moderatie door mij wordt hij op mijn blog geplaatst.
Loes Langendijk