vrijdag 23 mei 2014

ZO ZOET

Jonge pimpelmees
Op 5 mei j.l. schreef ik over de pimpelmezen die bij mij aan de overkant in de gevel een nest aan het maken waren. Nu 18 dagen later zijn de eieren uitgekomen. Toen ik de vogels voor het eerst signaleerde hadden ze nog geen eieren, maar waren nog druk bezig waren met hun nest. Pimpelmezen broeden namelijk 16 dagen. Gelukkig kozen ze een zonnige dag voor hun eerste vlucht en één jong landde bij mij op de vensterbank van de eerste verdieping. Hij of zij heeft daar wel 10 minuten gezeten, terwijl ma en pa allerlei signalen uitzonden dat hun kind daar echt niet moest blijven. De kat van de overburen was ondertussen binnen voor het raam aan het hyperventileren, want hij zag alles gebeuren, maar kon er niet  bij. Ik ben zo trots dat 'mijn' vogels voorspoedig zijn uitgevlogen. Pimpelmezen zijn dapper en slim en vliegen met gemak over de hoge huizen naar de binnentuin. Een nest jonge pimpelmezen eet onvoorstelbaar veel insecten, vooral luizen en zijn dus heel nuttig. Ook was dit nest in de straat het bewijs dat geveltuintjes en klimplanten in een stad belangrijk zijn. De jonge vogeltjes vlogen meteen naar de blauweregen en gebruikten die als opstap om verder te vliegen. Het lijkt me heel zielig om als jonge vogel een auto als landingsplek te moeten kiezen. En dan maakt het niet uit of het een eco auto of een benzine auto is...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank je voor je reactie,
Na moderatie door mij wordt hij op mijn blog geplaatst.
Loes Langendijk